Allegro IT ApS

Brugerstyret reception i brug

2023-11-02

Brugerstyret reception

Brugerstyret reception - Når IT forbedre hverdagen

Fredag d. 11/11 2022 indviede Jonstrupvang den nye brugerstyret reception. Allegro IT er stolte over at have været en del af dette projekt, hvor vi udviklede brugergrænsefladen som beboerne kan bruge til at viderestille telefonsamtaler.

Beboernes projekt

Systemudviklingsprojektet blev sat i gang på initiativ af beboerne på Jonstrupvang. De ønskede en aktivitet som gav mening, og havde et egentligt og praktisk formål. Deres forslag var at gå imod strømmen og lave en brugerstyrret reception. Andre laver automatiske receptioner (en stemme der siger: “tryk 1 for…”). Den brugerstyrede reception giver dem der ringer til Jonstrupvang, en personlig oplevelse med direkte kontakt til beboerne. Endvidere giver receptionen beboerne en meningsfuld aktivet i hverdagen.

Indvielsesdagen

Indvielsen var en stor dag for beboerne på Jonstrupvang. Der var en opløftet stemning og et stærkt fremmøde. Fmd. for Sundhedsudvalget i Region H Christoffer Buster Reinhardt deltog. Christoffer Buster Reinhardt udtalte blandt andet: “Hvorfor har andre steder ikke en brugerstyret reception”.

Christoffer Buster Reinhart

Det online magasin SOCIALPÆDAGOGEN ONLINE skriver om Jonstrupvang og deres mange projekter for at forbedre deres beboers hverdag. Artiklen er kaldet: “Skæve kroppe kræver skæve løsninger”.

Selve programmet

Software løsningen er udviklet af Allegro IT, og lavet som et plugin til 3CX softphone. 3CX er et standard VoIP system som er meget driftssikkert og fleksibelt. Allegro IT har erfaring med at udvikle plugins og integrationer til 3CX, både til selve server delen og til soft phone delen.

Programmet er lavet sådan, at hvis der ikke er nogen der bemander den brugerstyrede reception, så kører de automatiske funktioner i 3CX. Men kommer der en beboer og klikker på login knappen, så meldes receptionen ind i ringegruppen. Derefter vil opkald blive modtaget af receptionen. På skærmen kan der ses om der er aktuelle opkald, og hvis der er mere end et aktuelt opkald kan antallet af aktuelle opkald ses.

Brugerstyret reception skærmbillede

Beboerne klikker på knappen til at besvare opkald, og taler med personen som har ringet ind. Når personen har sagt hvem de gerne vil tale med, så viderestiller beboerne samtalen. Viderestilling sker med et klik på billedet af personen eller gruppen som skal modtage opkaldet. Et opkald kan altså modtages og viderestilles med kun to klik.

Pga. beboernes udfordringer rent bevægelsesmæssigt, var det vigtigt at brugergrænsefladen blev tilpasset til deres specifikke behov. Derfor ser man at menuen sidder i bunden af skærmen, i stedet for toppen som er mere normalt. Det har stor betydning på en touch screen, hvor armen skal løftes meget mere for at nå toppen, i stedet for bunden.

Er I interesseret i programmet

Er I interesseret i at høre mere om programmet, eller mulighederne for at lave et lignende program. Så kontakt os meget gerne.

Del dette indlæg